tirsdag 23. juni 2009

Endelig en samhandlingsreform - fokuser på innhold, ikke struktur!

Fredag 19. juni la Regjeringen og helseminister Bjarne Håkon Hansen frem Stortingsmelding nr. 47 (Samhandlingsreformen) - om rett behandling - til rett sted - til rett tid. Mandag presenterte Bjarne Håkon stortingsmeldingen i Tromsø. Symbolsk nok på auditoriummet "Tabletten" på UiTø. Her presenterte helseministeren reformen med stort engasjement. (MMS- foto: Jarle Heitmann)

Jeg har store forventinger til samhandlingsreformen! Mye av det ukonsekvente jeg selv har opplevd som kronisk hjerte-pasient, både i forhold til sykehusinnleggelse og i forhold til manglende sammenheng i etterbehandling/rehabilitering, tror jeg man nå finner en løsning på. Som jeg tidligere har pekt på, så opplever du ofte et tilbud preget av "for lite", "for usammenhengende" og basert på tilfeldigheter! Dermed forebygger man ikke for nye innleggelser og pasienter opplever å bli svingdørspasienter med stadige tilbakefall. Å gi et skikkelig tilbud, hvor man slipper tilbakefallene, vil være en lønnsom investering!

Innholdet i reformen ser jeg nå frem til å diskutere. Man gjør nå fem hovedgrep for å møte utfordringene. Dette er bl.a. klarere pasientrolle, ny framtidig kommunerolle, etablering av nye økonomiske intensiver, enda skarpere spesialisering og tydeligere prioriteringer.

Dette innholdet bør nå diskuteres, i stedet for å begynne å fokusere direkte på kommunestrukturen. Sik som f.eks professor Jørn Rattsø og Tromsø Venstres Jonas Eilertsen gjør. Jeg skjønner at mange lenge har hatt et behov for en omfattende kommunesammenslåing. Jeg er helt enig i at en slik diskusjon må komme!

Men akkurat nå bør vi altså fokusere på innholdet i helsereformen, som gjelder den fremtidige helsepoltikken for mange millioner nordmenn. KS har uttalt, at samhandlingsreformen er en "mulighetsreform" for kommunene!

La oss derfor først se hvilken helsereform vi får tilslutt, og deretter diskutere hvordan kommunene skal organiseres for å klare å ta på seg denne viktige oppgaven!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar