tirsdag 23. juni 2009

I risikosonen for å få alkoholproblemer!

Først kom jeg over nyheten om at "politisk ungdom" drikker mest. Etter å ha vært meget aktiv i AUF og Arbeiderpartiet siden jeg var 15 år, så har jeg altså vært i en risikosone for å få alkoholproblemer! Men det som har reddet meg, er kanskje min idrettsbakgrunn. Drev allsidig med fotball, ski, orientering, spydkast og judo som tenåring. Siden jeg var 18-åring har innebandyen hele tiden vært en idrett jeg har spilt mye og engasjert meg i som trener, dommer og leder. (Foto: bilde fra innebandykamp mellom Havøysund og Harstad okt. 2008 - som jeg dømte)

Men tror du ikke at man har funnet ut at "unge idrettsutøvere" drikker mest, spesielt de som driver lagidrett! Så det er rart at jeg har klart å unngå alkoholproblemer, siden jeg BÅDE har vært aktiv som ungdomspolitiker og idrettsutøver!

Er et paradoks at det er slik! I AUF var vi veldig nøye på at alkohol ikke skulle nytes innenfor organisasjonens rammer. Alle i AUF hører før eller siden om den såkalte "§8" - som har vært der i mange tiår. Den vedtektsbestemmelsen forbyer rusmidler i enhver form på møter og arrangementer. Innenfor lagidrett er vi også svært opptatt av, at vi ikke skal bruke rusmidler. Den primære grunnen at dette går ut over prestasjonene våre. Mange unge idrettsutøvere blir svært overrasket, når vi som trenere kan vise frem plansjer om hvor mye din prestasjon reduseres, ved bruk av alkohol før en kamp/trening. Og det prestasjonsfallet er MYE større, enn man ofte tror!

Likevel er det altså blant disse ungdomsgruppene bruken av rusmidler er størst! Og faktisk overrasker det meg ikke i det hele tatt!

For i begge miljøene jeg har vært en del av, har alkohol vært en viktig sosial aktivtet! Etter møtene eller mellom kamper og i frihelger har mange i organisasjonen/laget, tatt seg "en pils" i større eller mindre grad.

Når du er med i politikk / lagidrett har du venner i et stort sosialt nettverk. Dette er et nettverk som har sterk påvirkning og hvor du fort blir litt utenfor og "mindre kul" om du ikke drikker! For politiske ungdomspolitikere, er det å være "utenfor" det samme som å si at man ikke få verv og innflytelse! Idretten er da kanskje enklere, for her er det den idrettslige prestasjonen som først og fremst måles. Men lar man seg ikke presse av gruppa og snakket om "lagfølelse", så kan man raskt falle utenfor "VI i laget"! Da kan også prestasjonene falle på lengre sikt! (Illustrasjonsfoto: Knut Fjeldstad - Vårt Land)

Er enig med KrFs Stortingskandidat i Aust- Agder Kjell Ingolf, om at idretten selv må sette grenser. På samme måte bør de politiske partiene (både "voksenpartiene" og ungdomspartiene) samlet ta initiativ til å sette grenser for sin alkoholbruk! Får både politikk og idrett skal kunne inkludere alle som har lyst og ikke eksludere noen fra å delta pga. alkohol eller annen rusbruk!

1 kommentar:

  1. Dette var en god og morsom kommentar til et alvorlig tema. Jeg tror dessuten du har rett. Mange vil kjenne seg igjen i det du sier om at er man ikke med på forbrødring over en øl eller flere, så er man ikke helt med.

    SvarSlett