søndag 3. oktober 2010

Tidenes største norske idrettsprestasjon - og jeg fikk oppleve det live!


Natt til søndag gikk VM i landeveissykling for menn over 259,9 km i Melbourne, Australia. De norske forhåpningene var ganske store, for de fleste antok at både Thor Hushovd og Edvald Boasson Hagen kunne sette preg på løpet på en god dag. Derfor satte jeg meg til rette kl. 01.00 søndag, med mål om å holde meg våken til vinneren var kåret rundt 07.20 lokal norsk tid. Det ble en liten høneblund underveis, men kl. 06.00 gikk alarmen på mobilen, som jeg forutseende nok hadde satt på. Likevel ble det etterhvert skuffelse, for da Hushovd var parkert i hovedfeltet ganske langt bak en gruppe med store favoritter og da EBH falt av denne gruppa, var utsiktene for norsk suksess ganske fraværende. Men jeg bestemte meg for, at hadde jeg fulgt med så lenge, så skulle jeg ihvertfall få sett hvem som vant.

Ca 6,5 km. før mål, så det ut som Phillipe Gilbert fra Belgia skulle vinne på brudd, men han stivnet - som forventet. Så med under 2,0 km. igjen til mål kom åpenbaringen! Utfra intet dukket den norske sykkeltrøya opp i tv-skjermen; Thor Hushovd satt i andre rekke i front av ledergruppa! Jeg reiste meg momentant og begynte å le høyt. Det var utrolig morsomt å se Thor knuse alle på innspurten og bli verdensmester i sykkel med regnbuetrøya i premie. I omtrent 10 år har man fulgt TV2s sykkelsendinger fra Tour de France og Thor har vært den vi heiet på. Derfor blir man ganske rørt når han lykkes med sitt fremste mål. Tårene trillet på morrakvisten! Er så glad jeg holdt ut (og våkne i tide) og fikk oppleve dette live!

For meg er dette tidenes største norske idrettsprestasjon! Glem store mesterskapsseiere i "små" perifere idretter som vinteridrett, spyd og kvinne-håndball. Det er i de store idrettene som sykkel og friidrett, hvor konkurransen er beinhard og en masse nasjoner og utøvere kjemper om suksess og hvor marginene blir små, at prestasjonene blir størst. For meg er det kun Vebjørn Rodals 800 meter OL-gull i 1996 som rager like høyt som Hushovds VM-gull i 2010... Men jeg tror sykling, hvor det er mange flere som kan vinne og hvor konkuransen er beinhard - og hvor faktisk "urene" metoder gjør det vanskeligere for rene ryttere som jeg er sikker på at Hushovd er - å vinne sykkelløp, ja det gjør prestasjonen ekstremt stor! (skulle nå mot all formodning Hushovd bli felt på doping, DA slutter jeg en gang for alltid å følge sykkel!)...OG ikke minst - tenk hvilke problemer med skadeavbrekk han har hatt tidlig i sesongen. Imponerende! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar