tirsdag 31. mars 2009

Mobiliser nå for Tromsøs lufthavn!

Det må nå mobiliseres massivt i hele regionen for Tromsø lufthavn, Langnes! I vinter har flyplassen i perioder vært stengt flere ganger av pga. været og de største flyene er sendt til Bardufoss. Sikkerheten kommer først - og slik skal det selvsagt være! Men allerede i 2010 innføres nye sikkerhetskrav, som vil gjøre situasjonen enda vanskeligere for byens lufthavn. For å kunne utbedre dette, har Avinor beregnet dette til 50 millioner kroner. Men disse utbedringene er foreløpig lagt på is!

Direktør Næringsforeningen i Tromsø Grethe Kristoffersen sier til Bladet Tromsø - " Langnes er utpekt som knutepunktet i nordområdesatsingen. Men mindre forutsigbarhet rundt sikkerhets- og landingsforholdene i vinterhalvåret, vil snu opp ned på alt".

Tromsø og Nord- Norge trenger en fullt oppgradert storflyplass! Tromsø er navet i nordområdesatsningen i nord, og kan ikke erstattes selv om byen svekkes. For det er klart, at det vil skje, om Langnes lufthavn blir en "småflyplass". Som NHO- direktøren i Troms Arne Eidsmo også sa til Bladet Tromsø" - "Tromsø blir utradert som hovedstad i nord".

Det er en del grupperinger og mennesker som gjerne ser at Tromsø blir nettopp det! Jeg håper likevel at disse ser, at man faktisk trenger en storflyplass i Tromsø. For dersom en del institusjoner og organisasjoner må relokalisere bort fra Tromsø pga. dette, så kan det likegodt gå ut av landsdelen, som at det er andre regioner i nord som overtar. Derfor håper jeg at næringsliv, det offentlige Nord-Norge og alle våre sentrale og regionale politikere - klarer å mobilisere samlet for Tromsø lufthavn! Det er ikke halvhjertet støtte og ressurskamp vi nå trenger! Ellers er jeg redd for at det svekker nordområdesatsningen!

2 kommentarer:

  1. Hei Jarle, hva med å legge ned Tromsø lufthavn. Vet at tanken er helt absurd i Tromsø, men lanserer den likevel. Men bak mine tanker ligger et perspektiv i forhold til en jernbane Narvik-Harstad-Tromsø. Med tanke på godstransport vil den banen neppe ha noen samfunnsøkonomisk grunnlag å bygge på. Det vil som en av mine forelesere på Høgskolen i Narvik sa det: "det er som å frakte tonnevis med skrapjern ferm og tilbake mellom disse stasjonene". Det som da gjenstår er en hurtiggående bane som kan være bindeledd for persontransport mellom disse nevnte byene. Så kan du sikkert lure på passasjergrunnlaget. Ved å samle flytrafikken fra Evenes, Narvik og Tromsø til Bardufoss vil trafikkgrunnlaget tilsi et rutenett fra flyplassen mot feks. Oslo, Bodø, Trondheim, Vetslandet, og ikke minst Finnmark som ingen av dagens flyplasser vil være i nærheten av å matche. Vi vil dermed få passasjergrunnlag som kan være nok til å gjøre et slikt prosjekt samfunnsøkonomisk lønnsomt.
    Som en sideeffekt av dette får vi en kommunikasjon mellom landsdelens viktigste byer som er stabil og sikker, mest av alt miljøvennlig. Så er det dette med storflyplass? Hva med Oslo, der er det min 20 minutt på flytoget, med en hurtigbane al a gardemobanen eller andre baner i Europa som kan tas modell av, vil vi kunne oppnå tilnærmet samme reisetid fra Tromsø som andre storbyer har til sine flyplasser.
    Den viktigste forutsettningen når det gjelder værforhold vil Bardufoss garantert overstige de andre flyplasser. Ok, det var første tanker om et luftslott eller drømmeprosjekt som hadde vært intresant å sett videre på.
    mvh
    Geir Johnsen
    Lavangen

    SvarSlett
  2. Hei Geir! Jeg synes innspillet ditt er veldig interessant jeg :) Poenget er at man må finne en løsning for Tromsø lufthavn! For du kan IKKKE legge ned Tromsø lufthavn, men du kan legge ned Langnes for min del. Så lenge du finner en tilfredsstillende løsning for Tromsø kommunikasjonsbehov, som knutepunkt i nord og som en plass hvor organisasjoner og næringsliv ønsker å etablere seg. Jeg er helt enig, får du en Lufthavn på Bardufoss, som man kan nå til Tromsø innenfor halvtimes radius med hurtigtog, så er det en glimrende løsning. Da får du "Tromsø lufthavn, Bardufoss" :) Så er ikke fremmed for tanken i det hele tatt!

    MEN! Foreløpig ser en slik løsning til å være langt frem, og er vel et prosjekt som må løses som et nasjonalt løft. Men på kort sikt, må vi innen 2010, finne en kortsiktig løsning på problemet Langnes! Det vil koste 50. millioner, og de pengene må finnes nå! Her må regional politikere, også fra Lavangen - stille opp for Tromsø som knutepunkt for mye av nordområdesatsningen.

    SvarSlett