søndag 13. juni 2010

VM er over oss!

VM i fotball påvirker oss alle! Selv de som ikke er en tøddel interessert i fotball, kan ikke unngå å ha en mening om det. Om det er at fotballen tar for mye tid på TV eller at man kjeder seg når andre diskuterer som "fillene fyker" - om det var offside eller ikke - eller om Maradona eller Pele egentlig var den største!

Mine første VM- minner er fra Spania VM-1982. Jeg ble stor fan av Maradona - en kunstner med ball. Og dermed ble jeg en evig fan av Argentina og senere også Barcelona som Maradona var innom. Dessverre i 1982 ble Maradona gang på gang sparket ned av motstanderne og dommerne så ikke ut som de var særlig interessert i å beskytte de mest tekniske spillerne. Så det ble et frustrernde VM for Argentina, som måtte gi tapt mot toppscorer Rossi og Italia - som ble verdensmestere til slutt. Men i 1986 tok Maradona revansje - og vant et fantastisk VM for Argentina, nesten helt på egen hånd.

I 2010 er legenden tilbake igjen -  nå som landslagssjef for Argentina og med den neste "store" stjernen i troppen - Messi! Jeg fnyser av ekspertene som mener Maradona ikke vil få ut potensialet til laget. For det første skal en landslagssjef være først og fremst motivator - og hvem vil kunne motivere de argentinske stjernene bedre enn den levende legenden Maradona. For det andre - det er jo ikke slik at Maradona ikke har sørget for å ha mye meget gode fotballfolk rundt seg, fra assistenter til manager. Derfor er jeg sikker på at Maradona og Argentina denne gangen går hele veien.

Mine favoritter til VM-tittelen(og som jeg tvitret før VM startet) er:
1) Argentina
2) Spania
3) Brasil
4) Italia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar